Top
Menu Luk
Call tracking

Brug call tracking til at styrke din forretning


Call tracking kan hjælpe dig med at lære dine kunder bedre at kende via de telefoniske henvendelser, og det kan give dig et indblik i, om der er procedurer, du bør optimerer, når du har kontakt med kunder over telefonen. Bliv klogere på call tracking her.

Hvad er call tracking?

Som navnet indikerer, så betyder call tracking, at man registrerer en masse data ved et opkald foretaget til din forretning. Det foregår via særlige telefonnumre, som kunderne ringer til for enten at foretage bestillinger eller stille spørgsmål. Ud fra dataen kan du finde ud af ting som, hvor kunden har set dit telefonnummer, hvor de ringer fra, hvor lange opkaldet varer, og hvor lang tid der gik, inden telefonen blev taget.

Disse data kan være værdifulde i dine markedsføringsindsatser, fordi det blandt andet viser dig, om der er markedsføringskanaler, du ikke får nok henvendelser ud af. Call tracking kan bruges på både online og offline kanaler.

Hvordan fungerer call tracking?

Grundlæggende fungerer det sådan, at du opretter dig hos call tracking-virksomheder, der giver dig telefonnumre fra deres database. Disse telefonnumre kan du bruge på eksempelvis din hjemmeside, dine sociale medier eller i avisannoncer. I call tracking-systemet registreres det, hvilke numre der hører til hvilke kanaler, og på den måde kan de se, hvor folk ser dit telefonnummer. Teknisk er det også muligt at indsamle data om selve opkaldet, fordi telefonnumrene ikke fører direkte til din telefon, men ind til en hjemmeside, hvorfra opkaldet viderestilles til dig.

På hjemmesiden indsamles der en hel masse data, der lagres i en database, som du har adgang til. Ud fra disse data kan du se tendenser, der kan gavne din virksomhed.

Hvad kan jeg bruge call tracking til?

Der er faktisk ikke grænser for, hvad du kan bruge call tracking til. Det handler bare om, at du er i stand til at omsætte den data, du modtager, til initiativer, der gavner din virksomhed.

Call tracking kan eksempelvis fungere sammen med analyseprogrammet Google Analytics, der indsamler data om dine kunders adfærd på din hjemmeside og i søgemaskinen Google. Ved at koble call tracking-systemet sammen med Google Analytics kan du lære mere om, hvordan dine kunders rejse er fra, at de kommer ind på din hjemmeside, til de beslutter sig for at ringe til dig. I Google Analytics kan du opsætte og overvåge mål og såkaldte konverteringer, der kan forklares som en form for specifikke handlinger – altså hvad du gerne vil have kunden til at gøre. En konvertering kan eksempelvis være et opkald, og derfor er det vigtigt, at de to systemer taler sammen. Så kan du nemlig få et mere fuldkomment og retvisende billede af dine kunders adfærd på ét samlet sted.

call tracking


Interaktion- og kommunikationsdata om kunder er en guldgrube, som flere og flere virksomheder gør brug af i dag. Internettet og søgemaskiner er uden tvivl manges fokusområde, men der er også masser at hente ved at kigge på de opkald, man modtager. Især hvis man skal yde telefonisk service, eller hvis man har gode erfaringer med at sælge over telefonen. Derfor er call tracking en god idé for langt de fleste virksomheder.